Fundraisingové minimum I. – výhody a nevýhody jednotlivých metod


25. 9. 2013

Po četných žádostech jsem se rozhoupal pojmout pár dílů blogu jako malý fundraisingový kurz. Bez osobního kontaktu, podrobnějšího vysvětlování a praktických příkladů je nutné ho brát jako pouhé nahlédnutí, ale pro zcela základní orientaci to snad bude stačit.  Začneme od píky. S tím, že předpokládám, že víte, co fundraising je :). A to představením základních druhů a metod. Včetně výčtu zcela subjektivně a nesofistikovaně vybraných výhod a nevýhod, které najdete v neuměle přiložené tabulce.

Grantový fundraising

Nejčastěji to vypadá tak, že si najdete (nebo ona si najde vás) grantovou uzávěrku, kterou vypíše nadace, ministerstvo, obec, kraj nebo kdokoliv jiný. Podle instrukcí vyplníte grantový formulář, ve kterém popíšete jaký problém hodláte řešit, jaký je cíl vašeho projektu, popíšete aktivity, výstupy a přiložíte rozpočet a další případné požadované přílohy. No a potom peníze dostanete, nebo taky ne. Následně projekt realizujete, ale to už je jiný příběh. Při hledání uzávěrek můžete použít některý z elektronických grantových kalendářů, jeden z dobrých má Econnect.

Individuální neanonymní fundraising

Jednoduše jde o to, že budujete rezervoár jednorázových nebo ideálně pravidelných dárců. Jste s nimi v kontaktu, máte ně maily a adresy a prostě víte, o koho jde. Můžete je o své práci informovat, můžete je zvát na akce a podporují vás (ideálně) dlouhodobě. Jsou to všechny ty kluby dárců, patronů, přátel, které se pokouší vytvořit většina velkých a konečně už i menších českých nevládek. Na západě je běžné, že toto je hlavní zdroj příjmů většiny organizací. U nás to bohužel neplatí, ale jsou první vlaštovky. Úspěšné jsou v tom například Greenpeace, Hnutí DUHA, Člověk v tísni i mnohé menší organizace. V dalších blozích se dostanu k tomu, jak to udělat, abyste tento druh fundraisingu mohli rozjet a postupně budovat.

Individuální anonymní fundraising

Sem řadíme hlavně sbírky, ať už pouliční, různé kasičky, DMSky, sbírky přes televizi  nebo rozhlas. Tyto metody doporučuji hlavně, když potřebujete shromáždit peníze rychle a když je vybíráte na něco urgentního a naléhavého. Postižení zemětřesením na Haiti nebo povodněmi v Česku by asi neocenili, kdybyste 2 roky pracovali na budování klubu přátel, potřebují vaše peníze i pomoc hned. Ale s úspěchem se to dá dělat i když máte nějakou známou a zavedenou sbírku – Tříkrálová sbírka, Pomozte dětem a jiné jsou typickým příkladem. Tady tato metoda smysl má.

Firemní fundraising

Tuto metodu asi není třeba podrobně představovat. Snaha o získávání firemních darů je docela běžná, i když ne všichni to dělají dobře. Ale o tom také v některém z dalších blogů. Drobná metodologická poznámka – někdy je tento druh fundraisingu na hraně s grantovým. A to v případě, že například firmy mají své formuláře pro žádosti o granty nebo dary.

—-

V případě, že byste chtěli o tématu vědět více, jsem schopen udělat seminář/workshop na míru nebo individuální konzultaci a vše projít podrobněji. Zde na to prostor není. Stejně tak důležité je dobře vybrat, která metoda je pro vás vhodná, stanovit si pro ni cíle a realizační postup. K tomu slouží fundraisingová plánování. A nebo si stáhněte knihu (na úvodní stránce vpravo dole), kterou jsem o fundraisingu napsal s kolegyní a kamarádkou Jitkou Nesrstovou. Ale workshop je workshop :).

Příště si rozebereme individuální neanonymní fundaising, včetně stručného návodu jak na něj. Tento blog už je beztak dlouhý tak, že si všichni copywriteři musí klepat na čelo :). Howgh.

 

 

druhy FR